loading...
انجمن فرهنگی نخبگان سرسبز
عزت الله حق پرست بازدید : 20 یکشنبه 14 مهر 1392 نظرات (1)

سـیـگـار,ترك سيگار,راههاي ترك سيگار,عوارض سيگار كشيدن

۷ بـاور غـلـط دربـاره سـیـگـار
کمتر کسی می تواند مایکل داگلاس، هنرپیشه معروف و دوست داشتنی هالیوود را بدون سیگارش تصور کند؛ سیگاری که اعتیاد به مصرف آن باعث سرطان حنجره اش شد...

عزت الله حق پرست بازدید : 21 یکشنبه 14 مهر 1392 نظرات (0)

اگر در هضم غذا دچار مشکل شده‌اید، نفخ می‌کنید، حالت تهوع دارید و غیره احتمال دارد کبدتان به مشکل برخورده باشد. یعنی اینکه باکش پر شده و دیگر نمی‌تواند مواد زائد را دفع کند. این‌گونه می‌شود که بدن دچار مشکل می‌شود. تمیز کردن کبد کار سختی نیست. برای اینکه احساس سبکی بکنید با چند توصیه‌ی ساده و بدون خطر می‌توانید کبدتان را تمیزکاری کنید. با ما همراه باشید.

عزت الله حق پرست بازدید : 12 یکشنبه 14 مهر 1392 نظرات (0)

- قبل از سال 1941 اثر انگشت به عنوان مدرک در دادگاه پذیرفته نمی‌شد.

2- در آمریکا میزان فولاد استفاده شده در تهیه تشتک در بطری‌های نوشابه بیشتر از فولاد بکار رفته در تهیه بدنه اتومبیل هاست.

3- یک تانکر بزرگ که کاملا پر باشد و در حال حرکت با سرعت عادی باشد، حداقل به بیست دقیقه زمان برای متوقف شدن احتیاج دارد.

عزت الله حق پرست بازدید : 14 شنبه 13 مهر 1392 نظرات (0)

اخبار,اخبارجدید,اخبار جالب

ایجاد اختلال در خواب با نور وسایل الکتریکی در شب

پژوهشگران تاکید کردند: استفاد از وسایل الکتریکی قبل از رفتن به تختخواب، منجر به ایجاد اختلال در خواب فرد می‌شود.

نور ناشی از تماشای تلویزیون، رایانه و یا تلفن همراه می‌تواند روند طبیعی به خواب رفتن را مختل کند، بر این اساس پژوهشگران اصطلاح غدغن کردن استفاده از وسایل الکترونیک قبل از رفتن به تختخواب را استفاده می‌کنند.

آلیسون هاروی از پژوهشگران دانشگاه کالیفرنیا در این خصوص تاکید دارد که رفتن به خواب نیاز به زمان دارد و قرار گرفتن به مدت طولانی در مقابل نور وسایل الکترونیکی این روند را مختل می‌کند.

پژوهشگران عقیده دارند که قرار گرفتن در مقابل نور وسایل یاد شده قبل از خواب می‌تواند ریتم بدن و ترشح هورمون‌هایی که روند طبیعی خواب را پیش می‌برند، مختل کند. این در حالی است که در دنیای مدرن به خودی خود بسیاری از افراد دارای خواب کافی نیستند و این مساله می‌تواند آسیب ناشی از این کمبود را تشدید کند.

عزت الله حق پرست بازدید : 16 شنبه 13 مهر 1392 نظرات (0)

 Kristoffer Myskja جوانی نروژی ست که ماشین «سیگارکش» اختراع کرده است. این ماشین بی وقفه سیگار بر میدارد و می کشد.
وقتی از او پرسیدندکه این ماشین سیگارکش به چه دردی میخورد و خاصیت آن چیست؟ جواب داد: نگرانی بابت گرفتن سرطان ریه  ندارد!!

 ماشین سیگارکش,اختراعات جديد,اختراعات عجيب غريب

عزت الله حق پرست بازدید : 51 شنبه 13 مهر 1392 نظرات (0)

تصاویری از کارخانه تولید اسکناسهای جدید 100 دالری
اینجا فورت ورث تگزاس و کارخانه چاپ اسکناسهای جدید 100 دالری است که قرار است از 8 اکتبر وارد بازار شود.از 8 اکتبر اسکناس های جدید 100 دالری با نوار آبی سه بعدی ضد جعل به بازار می آید.
از اسکناس قبلی رنگ سبز اش کم رنگ تر بوده و دارای فناوری جدیدی بوده که شامل نوار آبی رنگ سه بعدی با واترمارک جدید است که مانع از جعل و انتشار جعلی آن می شود.

 

دلار,اسکناسهای جدید 100 دلاری,اسکناسهای ضد جعل 100 دلاری

عزت الله حق پرست بازدید : 28 شنبه 13 مهر 1392 نظرات (0)

کشف بزرگترین حشره جهان که زردک میخورد!
یک حشره شناس آمریکایی از شناسایی یک حشره غول پیکر خبر داد که وزن آن سه برابر وزن معمول یک موش و غذای مورد علاقه آن هویج است. این جانور بسیار عجیب سنگین ترین حشره ای است که تاکنون در جهان شناسایی شده است.
مارک موفیت، حشره شناس دانشگاه کلورادو که این حشره را پیدا کرده می گوید: دو روز متوالی این حشره غول پیکر را در یک جزیره دوردست در نیوزلند تعقیب کردم تا توانستم آن را در حالی که هویج می خورد در دست های خود نگه دارم.

 

عزت الله حق پرست بازدید : 10 شنبه 13 مهر 1392 نظرات (0)

دانشمندان اخیرا دریافته‌ اند که کلونی‌ های گیاهان دریایی ممکن است از گروه موجودات زنده کهن غول‌ پیکر با قابلیت گستردگی تا حدود ۱۶ کیلومتر تشکیل شده باشند که از سن بیش از ده‌ ها هزار سال برخورد هستند. گیاه مورد نظر Posidonia oceanica نام داشته که از طریق گل دادن یا تولید کلونهایی از خود تکثیر می‌شود. این امر می‌ تواند به ظهور موجوداتی منجر شود که بسیار بزرگ و کهن هستند.

عزت الله حق پرست بازدید : 31 چهارشنبه 10 مهر 1392 نظرات (0)

در طول قرن‌ها، قشرهای پیاپی از هویت‌ها، فرهنگ‌ها و باورها سرزمینی را که امروزه افغانستان نامیده می‌شود بازشناسانده‌اند. این تداوم روند تاریخی، تنوعی پرباری را بوجود آورده که میراث فرهنگی باستانی این کشور را ترسیم می‌کند: از پیکره‌های یونانی-بودایی گندهارا گرفته تا نگاره‌هایِ دیواریِ مغاره‌های بامیان و تا نقوش تذهیب و خوشنویسی که زینت‌بخش بناهای دوران نخستین اسلامی هستند.

عزت الله حق پرست بازدید : 83 چهارشنبه 10 مهر 1392 نظرات (0)

راتبه نیشابوری (۲۵۹-۳۰۵ق) شاعر، موسیقی‌دان، خواننده و بربط‌نواز دوران طاهریان است.

نویسنده طبقات ناصری (منهاج السراج) چنین می‌نویسد: «او از کنیزان محمود وراق از بزرگان نیشابور بود که وقتی محمد بن طاهر بن عبدالله (آخرین پادشاه طاهریان) شنید که او خود غزل می‌گوید و بربط می‌زند، بدو میل پیدا کرد و او را از محمود به بهای تمام خواست. ولی محمد به علت دلبستگی او و محمود، زرها را به خواجه بخشید و این کار صورت نگرفت.

عزت الله حق پرست بازدید : 29 چهارشنبه 10 مهر 1392 نظرات (0)

افغانستان، اگرچه به‌عنوان یک کشور و یک ملت دارای تاریخی جدید است؛ اما، این سرزمین از لحاظ قدمت تاریخی، یکی از کهن‌ترین سرزمین‌های جهان به‌شمار می‌رود.[۱]

افغانستان بدلیل قرارگرفتن در مسیر جاده ابریشم محل پیوندگاه تمدن‌های بزرگ جهان بوده و یکی از مهمترین مراکز بازرگانی عصر باستان به شمار می‌رفته‌است. این موقعیت مهم و حساس ژئواستراتژیکی و ژئوپولیتیکی افغانستان در شکل دادن موزائیکی غنی از فرهنگ‌ها و تمدن‌های بزرگ همچون ایرانی، یونانی، بین‌النهرینی و هندی در این کشور نقش مهمی داشته‌است. از عصر پارینه‌سنگی و طی دوره‌های تاریخی، مردم افغانستان جایگاه عمده‌ای در معرفی و گسترش ادیان جهانی و نقش مهمی در بازرگانی و دادوستد داشته و گهکاه کانون مسلط سیاسی و فرهنگی در آسیا بوده‌اند. از این رو افغانستان در طول تاریخ گلوگاه یورش مهاجمان و جهان‌گشایان بوده که ردپای آن‌ها هنوز در گوشه و کنار این سرزمین دیده می‌شود.[۲]

همانطور که از میان‌رودان (بین‌النهرین؛ عراق امروزی) به‌سبب تمدن‌های کهن و باستانی‌اش به‌عنوان "گهوارهٔ تمدن"، و از مصر باستان به‌سبب اهرام باستانی‌اش به‌عنوان "عجایب دنیای باستان" خوانده می‌شود، از افغانستان نیز به‌سبب موقعیت مهم و حساس ژئواستراتژیکی و ژئوپولیتیکی‌اش و حضور موزائیکی غنی از فرهنگ‌ها و تمدن‌های بزرگ در تاریخ هزاران سالهٔ این سرزمین به‌عنوان "چهارراهِ فرهنگ‌های باستان" یاد می‌شود.

عزت الله حق پرست بازدید : 29 چهارشنبه 10 مهر 1392 نظرات (0)

افغانستان با نام رسمی جمهوری اسلامی افغانستان (به پشتو : د افغانستان اسلامی جمهوریت) کشوری محصور در خشکی در آسیای میانه است.[۶] این کشور حدفاصل آسیای میانه، جنوب غربی آسیا و خاورمیانه می‌باشد و پایتخت آن کابل است.

عزت الله حق پرست بازدید : 32 چهارشنبه 10 مهر 1392 نظرات (0)

حنظله بادغیسی، شاعر قرن سوم هجری قمری و از نخستین شاعران و گویندگان زبان پارسی است که در عهد طاهریان می‌زیسته‌است. نظامی عروضی از قول احمد بن عبدالله خجستانی «دیوان» شعری به وی نسبت می‌دهد. از اشعار وی تنها پنج بیت شامل یک قطعه دو بیتی و یک مفرد به دست آمده‌است. در مجمع الفصحا آمده‌است که وفات حنظله در سال ۲۱۹ هجری قمری بوده‌است.

شعری از حنظله بادغیسی به روایت از کتاب چهار مقاله اثر نظامی عروضی سمرقندی:

مهتری گر به کام شیر در است   شو خطر کن ز کام شیر بجوی
یا بزرگی و عز و نعمت و جاه   یا چو مردانت، مرگ رویاروی

عوفی نیز شعر زیر را به وی منسوب کرده‌است:

یارم سپند، گرچه بر آتش همی فکند   از بهر چشم، تارسد مرا گزند
او را سپند و آتش، ناید همی به کار   با روی همچو آتش و با خال چون سپند
عزت الله حق پرست بازدید : 13 چهارشنبه 10 مهر 1392 نظرات (0)

ادبیّات فارسی یا ادبیات پارسی به ادبیاتی گفته می‌شود که به زبان فارسی نوشته شده باشد. ادبیات فارسی تاریخی هزار و صد ساله دارد. شعر فارسی و نثر فارسی دو گونه اصلی در ادب فارسی هستند. برخی کتابهای قدیمی در موضوعات غیرادبی مانند تاریخ، مناجات و علوم گوناگون نیز دارای ارزش ادبی هستند و با گذشت زمان در زمره آثار کلاسیک ادبیات فارسی قرار گرفته‌اند.

عزت الله حق پرست بازدید : 10 چهارشنبه 10 مهر 1392 نظرات (0)

ثار ادبی پیش از اسلام زبان پشتو بدست نیامده ولی بعد از قرن اول هجری اشعار و منظوماتی موجود است که بر حیات ادبی این زبان در اوائل اسلام دلالت می‌کند. کتاب پته خزانه (گنجینهٔ پنهان) که بسال ۱۱۴۲ ه‍. ق. ۱۷۲۹ م. در قندهار نوشته شده باستناد کتاب‌های قدیمی پشتو برخی از منظومات و اشعار پشتو را که به قرن دوم هجری تعلق دارد نقل کرده‌است. در طی قرون متمادی پشتو تنها در گفتار بکار می‌رفته و آثار ادبی به این زبان بسیار اندک بوده‌است. تنها از سی چهل سال پیش بود که دولت افغانستان پشتو را زبان رسمی کشور قرار داد و از آن پس روزنامه، کتاب و آثار ادبی به این زبان پدید آمد و تدریس آن در آموزشگاه‌ها معمول شد.

عزت الله حق پرست بازدید : 10 چهارشنبه 10 مهر 1392 نظرات (0)

در قانون اساسی ۱۳۴۳ خورشیدی / ۱۹۶۴ میلادی، نام پشتو و دری به عنوان زبان‌های رسمی افغانستان آمده‌است. احیای واژۀ کهن دری به این معنی است که در نظر افغان‌ها، کشورشان مهد این زبان در نظر گرفته شده‌بود. از این رو تلاش شد تا از کاربرد کلمه فارسی، که به معنای زبانِ فارس است، به شدت اجتناب شود. با توجه به این نکته، ما می‌توانیم توسعه ادبیات دری و یا "فارسی" را در واحد سیاسی به نام افغانستان در نظر بگیریم.

عزت الله حق پرست بازدید : 13 چهارشنبه 10 مهر 1392 نظرات (0)

الحاج سترجنرال عبدالرشید دوستم ، رهبر و موسس حزب جنبش ملی اسلامی افغانستان و رییس ارکان سرقوماندانی اعلی قوای مسلح این کشور است.[۱] او از فرماندهان سابق شبه نظامی در شمال افغانستان بود.

حزب جنبش ملی اسلامی افغانستان عمدتا از ازبک‌های افغانستان ساخته شده و بیشترین طرفداران او را نیز ازبک‌های افغانستان تشکیل می‌دهد.

او از زمان حضور شوروی سابق در افغانستان در عرصه سیاسی و نظامی حضور داشته و عمدتا در حمایت و یا مخالفت از گروه‌ها و جناح‌های مختلف، عمل کرده‌است.

نیروهای به رهبری ژنرال دوستم در اواسط ۱۹۹۰ میلادی در کابل حضور داشتند – و یکی از طرف‌های اصلی درگیری در نبردهای میان گروهی به شمار می‌آمدند.

عزت الله حق پرست بازدید : 14 چهارشنبه 10 مهر 1392 نظرات (0)

فریدالدین ابوحامد محمد بن ابوبکر ابراهیم بن اسحاق عطار کَدکَنی نیشابوری مشهور به عطّار نیشابوری (زادهٔ ۵۴۰ در کدکن – درگذشتهٔ ۶۱۸ هجری قمری در شادیاخ نیشابور) یکی از عارفان و شاعران ایرانی بلندنام ادبیات فارسی در پایان سدهٔ ششم و آغاز سدهٔ هفتم است. او در سال ۵۴۰ هجری برابر با ۱۱۴۶ میلادی در کدکن زاده شد

عزت الله حق پرست بازدید : 25 چهارشنبه 10 مهر 1392 نظرات (0)

ابومحمد مُصلِح‌الدین بن عَبدُالله نامور به سعدی شیرازی و مشرف الدین (۵۸۵ یا ۶۰۶ – ۶۹۱ هجری قمری، برابر با: ۵۶۸ یا ۵۸۸ - ۶۷۱ هجری شمسی) شاعر و نویسنده‌ی پارسی‌گوی ایرانی است. آوازه‌ی او بیشتر به خاطر نظم و نثر آهنگین، گیرا و قوی اوست. جایگاهش نزد اهل ادب تا بدان‌جاست که به وی لقب استاد سخن و شیخ اجل داده‌اند. آثار معروفش کتاب گلستان در نثر و بوستان در بحر متقارب و نیز غزلیات وی است.

عزت الله حق پرست بازدید : 11 چهارشنبه 10 مهر 1392 نظرات (0)

ابوعلی حسین بن عبدالله بن سینا، مشهور به ابوعلی سینا و ابن سینا و پور سینا (زادهٔ ۳۵۹ ه. ش در بخارا -درگذشتهٔ ۲ تیر ۴۱۶ در همدان، ۹۸۰-۱۰۳۷میلادیپزشک و شاعر ایرانی و مشهورترین و تاثیرگذارترینِ فیلسوفان-دانشمندان ایران است که به ویژه به دلیل آثارش در زمینه فلسفه ارسطوییو پزشکی اهمیت دارد. وی نویسنده کتاب شفایک دانشنامه علمی و فلسفی جامع است و القانون فی الطبیکی از معروف‌ترین آثار تاریخ پزشکی است.

عزت الله حق پرست بازدید : 23 چهارشنبه 10 مهر 1392 نظرات (0)

ناصر خسرو (۳۹۴ - ۴۸۱ ه. ق) از شاعران بزرگ فارسی‌زبان، حکیم و جهانگرد ایرانی و از مبلغان مذهب اسماعیلی بود. وی بر اغلب علوم عقلی و نقلی زمان خود از قبیل فلسفهٔ یونانی و حساب و طب و موسیقی و نجوم و فلسفه و کلام تبحر داشت و در اشعار خویش به کرات از احاطه داشتن خود بر این علوم تأکید کرده‌است. ناصر خسرو به همراه حافظ و رودکی جزء سه شاعری است که کل قرآن را از برداشته‌است.[ وی در آثار خویش، از آیات قرآن برای اثبات عقاید خودش استفاده کرده‌است.

عزت الله حق پرست بازدید : 20 چهارشنبه 10 مهر 1392 نظرات (0)

رابعه دختر کعب قُزداری که به رابعه بلخی هم شناخته شده‌است، شاعرپارسی‌گوی نیمه نخست سده چهارمهجری (۹۱۴-۹۴۳میلادی) است. پدرش کعب قزداری، از عربهایکوچیده به خراسانو فرمانروای بلخو سیستانو قندهارو بستبود. از تاریخ ولادت و مرگ رابعه اطلاعات درستی در دست نیست. آنچه قطعیست آن است که او همدوره با سامانیانو رودکیبوده و به استناد گفتار عطار نیشابوریبا رودکی دیدار و مشاعره داشته است. زمان مرگ رابعه به احتمال قریب به یقین پیش از مرگ رودکی بوده است، بنابراین تاریخ مرگ او را می‌توان پیش از سال ۳۲۹ هجری قمری در نظر گرفت.

عزت الله حق پرست بازدید : 30 چهارشنبه 10 مهر 1392 نظرات (0)

ابوالحسن شهید بن حسین جهودانکی بلخی، معروف به شهید بلخی، شاعر و متکلم و حکیم پایان سده سومو چهارم هجری (درگذشت ۳۲۵ هجری قمری) است. او بنا به گفته ابن ندیمفیلسوفی بوده که علاوه بر تألیفاتی که داشته به مناظره با سایر فلاسفه ازجمله زکریای رازینیز دست می‌یازید. او استاد علوم اوایل(مجموعه معارف یونان) بود. در خط نیز استاد بود و اشعار عربی هم داشت.او از بلخبه چغانیاننزد ابوعلی محتاجرفت. از جمله ممدوحان او نصرابن‌احمد سامانیو ابوعبدالله محمدبن احمد جیهانیوزیر سامانیانرا ذکر کرده‌اند. شهید بلخی از پیشگامان شعر فارسی است و مانند رودکینزد شعرای بعد از خود مورد احترام بوده و او را در ردیف رودکی قرار داده‌اند.

عزت الله حق پرست بازدید : 8 چهارشنبه 10 مهر 1392 نظرات (0)

جلال‌الدین محمد بلخی معروف به مولوی و مولانا و رومی( ۶ربیع‌الاول ۶۰۴، در بلخیکی از شهرهای شمالی افغانستاندیده به جهان گشود. [۵جمادی‌الثانی ۶۷۲ هجری قمری، قونیه) (۱۵مهر ۵۸۶ - ۴ دی ۶۵۲ هجری شمسی) از مشهورترین شاعران افغانستان پارسی‌گوی است. نام کامل وی «محمد ابن محمد ابن حسین حسینی خطیبی بکری بلخی» بوده و در دوران حیات به القاب «جلال‌الدین»، «خداوندگار» و «مولانا خداوندگار» نامیده می‌شده‌است. در قرن‌های بعد (ظاهراً از قرن ۹) القاب «مولوی»، «مولانا»، «مولوی رومی» و «ملای رومی» برای وی به کار رفته‌است و از برخی از اشعارش تخلص او را «خاموش» و «خَموش» و «خامُش» دانسته‌اند. زبان مادری وی پارسی بوده است

عزت الله حق پرست بازدید : 13 سه شنبه 09 مهر 1392 نظرات (0)

 

عبدالله بن ابی قحافه عثمان بن كعب تیمی قرشی ملقب به ابوبکر (به عربی: أبو بکر)‏، ابوبکر صدیق (که محمد به وی این لقب را داده بود ) و ابن ابی قحافه از نزدیک‌ترین صحابه و مشاوران محمد پیامبر اسلام بود که پس از محمد به عنوان اولین خلیفه مسلمانان انتخاب شد.

اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 31
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 1
  • آی پی امروز : 4
  • آی پی دیروز : 2
  • بازدید امروز : 6
  • باردید دیروز : 3
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 12
  • بازدید ماه : 11
  • بازدید سال : 49
  • بازدید کلی : 1,073